Rekrytointi

Rekrytointiviestintä aloitetaan yleensä siinä vaiheessa kun on tarve palkata lisää väkeä töihin. On kuitenkin hyvä huomata, että hyvä työnantajamielikuva helpottaa ja nopeuttaa rekrytointiprosessia. Tämän vuoksi suosittelemme tutustumaan työnantajamielikuvaosioon ensimmäisenä.

Rekrytointi on prosessi, joka alkaa tarpeiden kartoituksella. Tarpeiden kartoituksessa mietitään seuraavia asioita:

Minkälaista osaamista tarvitsemme? Kuinka paljon työtä on tarjolla?

Ilmoituksen laadintavaiheessa on hyvä miettiä myös sitä, mitä me voimme tarjota tulevalle työntekijälle. Työnantajalupaus on se lupaus, joka välittyy jo yritysviestinnässä, mutta kirkastuu edelleen rekrytointivaiheessa ja aidosti toteutuu myös arjessa. Mikä on teidän yrityksenne työnantajalupaus? Ilmoituksessa on tärkeää huomioida, ettei se ole vain vaatimuslista hakijaa kohtaan, vaan tarjoaa myös houkuttelevuutta potentiaalisen työnhakijan näkökulmasta. Ilmoituksen laadintaan kannattaa panostaa ja tarvittaessa pyytää ammattilaiselta apua. (Lue työpaikkailmoituksesta lisää kohdasta työpaikkailmoitus).

Hakuvaiheessa oikeiden kanavien löytäminen on tärkeää, jotta ilmoitus tavoittaa juuri oikeat henkilöt. Työpaikkailmoituksen tavoitteena ei ole saada mahdollisimman runsasta määrää hakemuksia, vaan tärkeintä on tavoittaa juuri oikeat hakijat. Mieti missä kanavissa voisi tavoittaa juuri ne henkilöt, jotka ovat teidän kannaltanne unelmien työntekijöitä. Duunitorin vuonnna 2022 julkaiseman rekrytointitutkimuksen mukaan tehokkain rekrytointikanava oli henkilöstön verkostot.


Kotipellon Tila Oy:n yrittäjä Marko Sorvisto kertoo alla olevassa esityksessä siitä, kuinka heillä hoidetaan rekrytointia ja mitkä asiat ovat tärkeitä huomioida kun rekrytointia suunnitellaan. Markon sanoin, rekrytointi on henkilöstöstrategian tärkein osa. Klikkaa alla olevaa painiketta avataksesi esityksen.

Työpaikkailmoitus

Työpaikkailmoituksen tavoitteena on houkutella työhön soveltuvia henkilöitä hakemaan paikkaa. Hyvä ilmoitus ei ole lista vaatimuksista, vaan siinä tulee esiin myös se, mitä työntekijälle tarjotaan. On hyvä muistaa, että myös työpaikkailmoitus on osa yrityksen näkyvää markkinointia. Se kannattaa laatia huolella.

Mieti nämä asiat etukäteen ja kerro ne myös työpaikkailmoituksessa:


  • Miksi olemme hakemassa henkilöä tähän rooliin
  • Mitä työstä saa
  • Millaista työ oikeasti on
  • Mitkä asiat kuuluvat haetun henkilön vastuulle
  • Keiden kanssa hän tulee työskentelemään
  • Asiat, joita toivomme hakijalta
  • Minkälainen työnantajayritys on
  • Palkkaus

Rekrytointivideo

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja videoon saat helposti useita kuvia. Rekrytointivideon avulla on mahdollista näyttää konkreettisemmin ja mielenkiintoisemmin työyhteisöä ja esitellä avoinna olevaa paikkaa. Muista, että nykyään videotarjontaa sosiaalisessa mediassa on todella paljon. Video on oltava heti alusta asti riittävän nopeatempoinen ja mielenkiintoinen. Lisää videoihin aina tekstitykset saavutettavuuden parantamiseksi. Rekrytointivideon voi myös koostaa kuvista ja siihen voi tehdä äänikerrontaraidan erikseen. Äänityksen pystyy tekemään esimerkiksi puhelimen ääninauhurilla, joten sen kummoisempia kuvaus- tai äänitysvälineitä et tarvitse. Mieti videon muoto sen mukaan missä sitä jaat. Mikäli jaat videota esimerkiksi vain Instagramissa ja TikTokissa, se kannattaa toteuttaa pystysuuntaisena. Vinkkejä videoeditointiohjelmiin sekä eri alustojen kuvakokoihin löytyy somevinkkiosiosta.

Hyödyllisiä linkkejä

Täältä löydät linkkejä eri rekrytointikanaviin!

Duunitori

Työmarkkinatori

Töitä Suomesta

Jobly

Barona

Rekrytointi.com

Facebookin RENKEJÄ, PIIKOJA ryhmä on myös hyväksi koettu rekrytointikanava maatalouden rekrytointiin

Lainopillista tukea rekrytointiin ja henkilöstöjohtamiseen tarjoaa Maaseudun työnantajaliitto

AVOIN JA VASTUULLINEN KOTIELÄINTUOTANTO - IMAGO JA TYÖVOIMA -HANKE
Sivu koottu 2023
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita